A bukósisak fontossága

Elcsépelt duma, hogy a bukósisak életet menthet?

Szerintem egyáltalán nem, sőt, nekem is volt már szerencsém a saját bőrömön megtapasztalni, hogy mennyit számít. Igaz, motorozáshoz nem sok köze van, de példának talán megteszi. Gyerekkoromban apukámmal bicikliztünk a Margit-szigeten (lehettem körülbelül hat éves) és egy váratlan esemény következtében legurultam a rakpartokon, be a kövek közé, ahol a bringám megállt, én pedig repültem tovább, bele a Dunába.


Nem mondanám, hogy ezen kívül túl sok mindenre emlékeznék, csak arra, hogy apukám kihúz, nekem pedig vérzik a szám, de összességében semmi bajom nem lett.  A bukósisakomon viszont gyönyörűen látszott, hogy a kődarab, aminek fejjel nekirepültem, milyen szépen felhasogatta a felszínét. Valószínűleg ha nem lett volna rajtam, akkor most talán nem írnám ezeket a sorokat.

Ez a kis személyes tanulság tanított meg arra, hogy a fej védelme az egyik legfontosabb, különösen akkor, ha az ember nyitott járművel közlekedik. És inkább a bukósisak sérüljön meg, törjön el, mint a koponyád!
Az interneten rengeteg olyan fotót találni, ahol életmentőnek bizonyult motoros esésnél, némelyik egészen horrorisztikus véget is érhetett volna.

Viszont ha ismersz egy jó boltot, ahol akár kedvezményekhez is hozzájuthatsz, akkor nem fogod bánni, ha egy idő után le kell cserélned a régit, sérültet. 

A bukósisak felépítése

A bukósisak felépítése

Kerékpárral is óriásit lehet esni, hát még motorral, amiért is hazánkban kötelező a viselése 1964 óta.

Éppen ezért a motoros bukósisakok felépítése még a biciklis sisakokénál is jóval masszívabb, mivel a nagyobb bukáshoz nagyobb védelem is szükséges.


Természetesen motoros bukósisak is van több ezer féle, de most koncentráljunk elsősorban a leggyakoribb formákra, és azokra a dolgokra, amik közösek bennük

Alapvetően két nagy csoportba oszthatjuk őket: zárt és nyílt bukósisakokra...

Az értelmezéshez szerintem nem feltétlenül kell segítség, talán csak annyi, hogy amíg a zárt sisakok a teljes fejet védik, addig a nyíltakról hiányzik az állat és az arc alsó részét takaró részek.

Az, hogy ki milyet választ abszolút egyéni döntés, de mindenképpen a fej méretéhez passzoljon, ne lötyögjön, ne szorítson, és ne legyen túl gyenge. A krómozott német rohamsisak nem számít megfelelő fejvédelemnek, azt hagyjuk meg a parádékra.

Mindenképpen olyan mellett dönts, ami megfelelően védi a homlokodat, a koponyarészt, a halántékot és a nyakszirtet.

Ez utóbbi kettő ugyanis a fej legsérülékenyebb részei: a halántéknál vékony a csontlemez, a nyakszirtnél pedig a gerinc csatlakozik a koponyaüreghez. E kritikus pontokon sokkal érzékenyebbek vagyunk a mechanikai behatásokra, az itt keletkezett sérülések nagyon sokszor végződnek halállal vagy maradandó károsodással.

Ez nem jelenti azt, hogy a fejed többi részére nem kell vigyáznod, de amíg egy arcsérülést könnyebben át lehet vészelni, addig, ha a nyakszirtedet ért ütésnél megszakad a gerincvelő, azonnal meg is halhatsz. 

Miből készül a bukósisak?


Ha erre a kérdésre a létező legegyszerűbb választ szeretnénk adni, akkor az a következőképpen nézne ki: acélból és műanyagból. 

Egy kicsit bővebben megfogalmazva viszont már jóval több részletet kell megvizsgálnunk, ugyanis egy modern, biztonságos bukósisak nem véletlenül olyan összetett, mint amilyen. A külső borítás valamilyen kemény műanyagból készül, hogy ütközéskor eltérítse a felszínéről az erőhatást, valamint a neki ütköző tárgyakat. A belső rész szilárd, habosított műanyagból (jellemzően polisztirolból) van, ami a becsapódás erejét tompítja, minimalizálja a fejet közvetlenül érő behatást azzal, hogy összenyomódik.  

Plusz védelmet és kényelmet biztosít a bélés, ami valamilyen mesterséges szivacsból és az azt burkoló szövetből áll. Az arcot plexilap védi, ami mindamellett, hogy jó kilátást biztosít, véd a portól, felpattanó kavicsoktól, rovaroktól, és eséskor a becsapódó felülettől. Fontos része még az állszíj, ami a helyén tartja a bukósisakot, nem engedi előre-hátra csúszni, megakadályozza, hogy eséskor lerepüljön a fejről. A forgáspontok és a csat készülhet acélból és műanyagból is, a szellőzőt védő háló szintúgy.  

Nagyon fontos, hogy a bukósisak egyszer használatos! 

Ezalatt nem azt értem, hogy valahányszor motorra ülsz, mindig újat kell venned, hanem ha eséskor, balesetkor olyan sérülés éri, ami nem felületi, hanem a szerkezetében is módosulás keletkezik, akkor sajnos többször nem használható. Karcolások miatt értelemszerűen még nem kell egy jó sisakot eldobni, de ha repedés, netán törés vagy deformáció keletkezik rajta, akkor sajnos (vagy szerencsére) ellátta a feladatát, ideje nyugdíjazni. 

Bukósisak tisztán tartása

Ez egy meglehetősen kényes ügy, hiszen a fejünkön viseljük, ennél fogva hajlamos belülről elkoszolódni. Teljesen mindegy, hogy valaki akár naponta mos hajat, a bőr zsírossága, az izzadtság és a légzéssel kibocsájtott pára egy idő után elég gusztustalanná tudja tenni a bélést.

Vannak sisakok, amelyekből a belső eltávolítható és mosható, ám ha nem, akkor kénytelen leszel sapkát vagy maszkot viselni alatta. A külsejét, vagyis a plexit és a borítást szappanos vízzel érdemes tisztítani, a tisztító- és oldószerek kikezdhetik a műanyagokat.

vetesforgo.hu