Motoros ruha – több,
mint divat



Nem a ruha teszi az embert, szokták mondani, de azért elég sokat el is árul róla.

Ha valakit meglátunk tetőtől talpig protektoros bőrruhában, akkor nem azt fogjuk róla feltételezni, hogy egy kosárfonó foglalkozásra készül, hanem valószínűleg motorral van, igaz?

A motoros ruha, védőruházat olyannyira jellegzetes viselet, hogy szinte össze se lehet keverni mással, pedig azért sok járműsportnak megvan a maga szakfelszerelése.  Készülhet számtalan féle anyagból a vászontól kezdve a marhabőrig, lehet könnyű, légáteresztő vagy zárt és téliesített, sima, bélelt, párnázott vagy protektoros. 

A lényeg egyrészt a motoros szellemiség tükrözése, másrészt a személyi védelem, hiszen az sem utolsó szempont.  És nem csak esésről beszélek, ugyanis azon túl számos egyéb tényező, tárgy, élőlény tud sérülést okozni. 

Például nagy sebességnél egy felverődött kődarab vagy üvegszilánk szépen fel tudja sérteni az ember bőrét, de a felsőtestedbe csapódó nagytestű bogár sem éppen egy kellemes érzés.  Arról nem is beszélve, hogy a menetszéltől akár ízületi gyulladást is lehet kapni, hát még ha egy kis eső is megtalál. 

Egyszóval a kinézet nem minden, a motoros ruha sokkal többet rejt annál, mint ami kívülről látszik.


Motoros ruházat anyaga

Motoros ruházat anyaga

Mint említettem, sokféle anyagból készülhet a motoros ruha, jellemzően gyártója válogatja, hogy honnan szerzi be hozzá az alapanyagot, de ha összesíteni szeretnénk, akkor kijelenthetjük, hogy a legszélesebb körben használt anyagok az erős, műszálas szövet, és a bőr.

Mivel a motoros ruha elsődleges feladata, hogy megvédje a bőrödet a horzsolásoktól, roncsolódástól eséskor, így nem készülhet akármilyen lenge vászonból, hanem strapabíró anyagokra van szükség, és kritikus pontokon még így is több soron meg szokás erősíteni.

Mikor olyat látok, hogy valaki egy nagy teljesítményű motoron ül, bukósisak van rajta, mert kötelező, egyébként meg pólóban van, rövidnadrágban és tangapapucsban, akkor arra szoktam gondolni, hogy a jóember mennyire unhatja a saját bőrét, mert ha ennyire nem vigyáz rá, akkor csak erről lehet szó. 

Megemelt védelem

A védelem mellett a szellőzés és a rugalmasság sem elhanyagolható szempont, itt viszont a bőr valamelyest háttérbe szorul, bizonyos területeken nem a legelőnyösebb.

A bőr sajnos egyáltalán nem szellőzik, ezért nyári öltözékhez perforálni szokás, vagy a hajlatokban szövetet használnak. Offroad motorozáshoz, ahol nincs akkora sebesség, viszont fokozott mozgékonyságra van szükség, szinte kizárólag szövetruhákat használnak. Továbbá mind a bőr, mind a szövet motoros ruha gyakran van protektorral megerősítve, mivel ütések ellen ezek sem igen védenek.

Választhatsz magadnak nagy ruhagyártó cégek kínálatából, azonban ha egyéni igényeid lennének, esetleg semmi sem felel meg az ízlésednek, akkor idehaza is találhatsz olyan céget, amelyik a Te paramétereidnek megfelelően képes minőségi motoros ruházatot készíteni. 

Megemelt védelem

A protektorok lehetnek beleépítve a ruhába, vagy külön, alá felvehetőek. 

Jellemzően a nagyobb darabokat, mint a gerincet, a nyakat, mellkast, vállat, ízületeket védő darabok kaphatóak külön is, hogy könnyebb motoros ruha viselése mellett is meglegyen a megfelelő védelem.  Persze ez valamennyi kényelemvesztéssel is jár, hiszen a külön viselt darabok elmozdulhatnak, de jó kérdés, hogy megér-e némi kellemetlenséget a testi épséged. 

A beépített protektorok viszont ugyanazt a védelmet nyújtják, mint a különálló részek, elmozdulás nélkül.

Mind a beépített, mind az egyesével viselhető védőlemezek készülhetnek kemény műanyagból, szénszálból, de erős könnyűfémből, például titánból is.  A fő, hogy ellássák a feladatukat, azaz megvédjék a testet a becsapódás erejétől és a súrlódás okozta sebesülésektől. 


Csizmák, kesztyűk


A motoros ruházat fontos eleme a csizma és a kesztyű, hiszen a kezeknek és a lábaknak mozgékonynak kell maradnia a motor megfelelő vezetéséhez. Merev bokával nem lehetne váltani, szinte fixált csuklóval pedig megnehezedne mind a gázadagolás, mind a kuplungozás, hogy az ujjakról már ne is beszéljünk.

Egy jó motoros kesztyű puha, de erős bőrből és szövetből készül, természetesen protektorokkal ellátva, mivel eséskor reflexszerűen azonnal a kezünkkel próbálunk tompítani. Egy-két törött kéz- vagy ujjcsont pedig még mindig hamarabb gyógyul, mint egy szétroncsolt kacsó, amit talán meg sem sikerül mentenie az orvosoknak.

A motoros csizma hasonlóképpen kényes ügy, védenie kell a bokát, a lábszárat, a lábfejet, mindemellett pedig elég mozgékonynak kell lennie ahhoz, hogy lehessen benne váltani és járni. Továbbá a kipufogó okozta égési sérülések elleni védelemben is kulcsszerepe van, inkább a csizma szára perzselődjön meg, mint a lábszárunk. Mindezek mellett nem hátrány, ha a csizma jól szellőzik és ellenáll az időjárás szélsőségeinek is. 

vetesforgo.hu